22 October 2007

Brev från rådgivaren

http://www.sxc.hu/photo/191787
Idag kom brevet från rådgivaren i Limousin.
En del av materialet verkar intressant med kalkyler, men jag behöver ta mig tid och noggrannt gå igenom det. All text är på franska vilket gör det hela en aning mera utmanande.

Han skrev också att han tror att seminariet kan vara en god idé eftersom jag träffar andra i samma situation. Kanske har han rätt. Om jag får ett bra läge imorgon ska jag prata med min chef om eventuell ledighet.

Sambon har inte lyckats få tag på fjolårets rådgivare åt mig.
Snart får jag sätta mina föräldrar i arbete, alternativt begära kopior från min skola samt få ett nytt intyg från redovisningsbyrån som var inblandade i det ekonomiska när jag hade gården.

Min sambo är så anti allt det här så det nästan blir komiskt. Som jag berättade, försöker jag läsa ungdomsboken Svarta hingsten på franska. För att förstå uttryck bad jag honom om hjälp. Efter tio ord tyckte han inte att det var ett dugg roligt längre och när jag nästa dag snällt bad honom att läsa två sidor för mig, så jag kunde lyssna, då läste han så fort han kunde och hävdade, när jag protesterade, att han läste i normal takt.... Nu har ju ändå jag varit här såpass länge att jag kan bedömma tempot och fällde en sarkastisk kommentar senare på kvällen när vi tittade på film och de inte alls pratade så fort som han läst.
Det är inte så bra för förhållandet att vara sarkastiskt, men lite skönt var det.... fy vad elak jag är!

Hur som helst så kan jag faktiskt, på egen hand, förstå handlingen och med hjälp av en ordbok utökas ordförrådet. Bortkastad tid är det inte.

5 comments:

Anonymous said...

svårt att starta upp gård och djurållning om man inte har sambon med på noterna?

tyckaren/frågaren

Längtande fårmänniska said...

mmmm... det stämmer tyvärr bra....

Jag har redan provat att driva en gård med motsträvig sambo och då slutade det inte så lyckligt.

Det är därför som jag är mindre romantiskt lagd nu för tiden.

Sambon har verkligen underbara sidor, men han kommer förmodligen inte med mig till någon gård.

Fast det har vi inte riktigt lyckats reda ut än, så vi håller ihop och han hoppas på att det inte dyker upp något bra gårdsobjekt.....

Längtande fårmänniska said...

Och det är också förklaringen till varför han inte tycker det är nödvändigt för mig att få kläm på franskan.

Michael said...

Låter knepigt. Jag hoppas att du inte i slutändan behöver välja mellan två saker du tycker lika mycket om. Ibland önskar man att den egna drömmen automatiskt kunde delas av andra nära och kära men det är ju sällan fallet och tyvärr får man väl respektera det.

Ge inte upp den vad du än gör bara ;-)

Längtande fårmänniska said...

Michael, det var välformulerat.
Jag instämmer! :-)

Och kommer hålla fast vid min dröm - åtminstone undersöka alla möjligheter till att kunna förverkliga den...