14 September 2007

Rådgivare och franska

Rådgivaren har inte hört av sig den här veckan. :-(
Jag ska försöka ringa honom på måndag när jag är ledig, det är nämligen en röd dag i Schweiz men inte i Frankrike. Har inte riktigt förstått varför vi är lediga, det spelar ingen roll, det kommer bli skönt med långhelg.

Egentligen tycker jag inte om att ringa när det krävs franska, men jag behöver verkligen prata med honom, så det blir till att bita ihop.
Apropå franskan. Har haft mina två första lektioner denna veckan. Nivån, gruppen och läraren passar mig bra. Nu gäller det bara att bli av med rädslan för att prata. Att våga göra fel är säkerligen det snabbaste sättet att lära sig.

Idag höll en kollega en teknisk genomgång på franska. Jag visste innan vad ämnet handlade om och kunde därför hänga med ganska bra. Han var sjysst och stannade ibland och förklarade enskilda ord.
Eftersom han arbetar med vår produktion i Moskva kom ämnet mutor upp. Inte för vårt företag utan i allmänhet om hur det fungerar i Ryssland.
Därmed lärde jag mig ett nytt franskt uttryck - Pot du vin = mutor. Igår lärde jag mig ett annat Je donne ma langue au chat = Jag ger upp.
De är sannerligen lustiga fransmännen, hur tusan skulle man begripa de uttrycken om ingen förklarade dem?
Nytt verb för dagen - Augmenter = öka, höja, stiga

No comments: