8 August 2007

Varför

Jaha, hur kommer det sig att jag inte är igång än då?

Som alltid finns det flera bidragande orsaker.

En stor, är att Cyrille kommer från ett område där det bor många förmögna människor, framförallt i Schweiz, med städer som Geneve, Lausanne och Montreux inom en timmes bilresa.

Det är en fördel när man är egen företagare, för det finns köpstarka kunder, men det är mindre positivt när en lämplig fastighet ska hittas. Här är priserna tio gånger högre och det är inte lätt att finna mark.

Bete i bergen sommartid, men det är förenat med ett begränsat socialt liv då det är nödvändigt att leva på berget med flocken. Det är problem med framförallt vargar med också med tamhundar. Sen är det inte möjligt att betesputsa och då blir det svårare med ekologisk produktion. För att inte tala om transporten som ska ordnas för att få upp hjorden!! Djuren ska upp till ca 1300 meters höjd.

Om vi flyttar till ett annat område, 1-1,5 timmes bilresa västerut, så hamnar vi på andra sidan Geneve, men där finns det mera mark.
Det är viktigt att behålla närheten med Geneve för Cyrille arbetar där och jag hoppas att det snart finns ett arbete för mig med. Tanken är att jag halvtidarbetar medan jag bygger upp lantbruket.
När jag flyttade hit verkade det som det skulle bli ganska enkelt att hitta jobb i Geneve eller Lausanne. Min engelska är helt ok och städerna är internationella.

Men, men, så enkelt var det inte. De senaste 2 månaderna har jag sökt 6 olika jobb där de söker en kombination med Svenska/Engelska. Tyvärr saknar jag ekonomisk utbildning och erfarenhet från bank eller finans. Merparten av alla vakanser efterfrågar detta. Kanske är det en god idé att läsa ekonomi på distans för lönerna är verkligen toppen!

Vad gör man inte för att få hålla på med får igen?

För att bättra på mina odds så pluggar jag franska. Det är ett vackert språk med otroligt komplicerad grammatik.
Det finns inget "det", utan allt är antingen feminint eller maskulint och det påverkar i sin tur hela meningens uppbyggnad. Sen gör de dessutom skillnad på verben beroende på om det är relaterat till jag, du, ni, vi eller de....puuh

Hur som helst så måste jag lära mig språket för lantbrukets skull.

Måste slå hål på myten om att fransmän vägrar prata engelska. Visst, det är sant att många inte pratar engelska, men det är inte för att de vägrar, utan för att de skäms för sitt uttal. Och fransmän är otroligt stolta.

Innan jag kom hit hörde jag att de skulle vara arroganta.
Jösses, de är så artiga här så jag blir mörkrädd för hur de måste uppfatta oss svenskar.
Varje gång man handlar något så avslutar kassörskan med "tack, ha en bra dag, välkommen åter". Och det säger de till ALLA kunder.
Själv överväldigas jag varje gång och stammar fram "du också", vilket blir helt fel, här duar man inte folk man inte känner utan det ska vara "ni också". Äldre och lärare tilltalas också med ni.

Visst, det är gammalt, och gudarna ska veta att på vissa områden är de långt efter i detta land, men, jag gillar respekten de ger varandra.

Här har de ett system som jag inte tror finns i Sverige. Staten försöker uppmuntra äldre lantbrukare att gå i pension för att på så vis lämna över till yngre personer som annars skulle få svårt att komma in. Dels genom ett nätverk där parterna kan hitta varandra men också genom ekonomiska styrmedel.

Här ligger det mig lite i fatet att som ensam kvinna söka lantbruk, för det är inte vanligt med kvinnliga egenföretagre inom lantbrukssektorn.

Och som grädde på moset så är det samma med de jobb jag söker i Geneve.... det är ingen fördel att ha lantbruk i sitt CV när man söker kontorsjobb! Hahahaha

Som tur är så är jag ganska envis så det ska till ganska mycket innan jag ger upp.

No comments: