8 August 2007

Nya personliga upptäcker i lantbruks-tillbehörs-världen

den 4 april
Saker jag sett i Frankrike som jag funderade på när jag hade fåren i Sverige:

1) Massor av olika grindlösningar i metall, även delar av slagtålig plast. Förmodligen betydligt lättare.
Dock föredrar jag fortfarande de vågsystem jag sett i Sverige. Känns lite märkligt att kunna beställa trägrindar..... såna gör man ju själv.

2) Komplett system med släpkärra för transport av grindar till betet.






3) Ett annat alternativ kan vara en hanteringsfålla i svart textil/plast. Djuren kan inte se igenom och den verkar enkel att flytta. Mindre kånkande än med grindar. Ibland kan det ju kännas som man bara kör djur och material fram och tillbaka beroende på väder och betesbehov.


4) Ansiktsmask till bagge. Tror inte det är nåt nytt, men det har jag aldrig sett i Sverige. Kanske stångas våra baggar mindre?
Mina var kanonsnälla och den senaste var nog den största kelgrisen av allihop.

5) Fårdusch, bara att placera i hanteringsfållan. Inget krångel med bad. Antagligen har de större behov av att kunna behandla djuren här.
Jag har aldrig behövt duscha/bada får, men när jag frågade rådgivaren så förklarade han att det är väldigt vanligt.

6) Tryckluftsdriven/elektrisk klövsax. Egentligen löjligt enkelt, har sett dem förut i fruktodlingar, men aldrig tänkt tanken att de kan användas när ett stort antal fårlövar ska ansas.

7) Plastkar för klövtvätt. De länkas ihop, tänk Brio träjärnväg, och på så vis bildas ett långt kar.

8) Betäckningsförkläde kombinerat med kritmarkör. Alltså inte antingen eller.

9) Här är det inte en modell på tackvändare. Det finns flera att välja mellan. Har ingen erfarenhet på det området och har därför ingen åsikt mer än att de har flera modeller.

10) Plastlåda med fläkt, speciellt anpassad för uppvärmning av nedkylda lamm. Ser betydligt brandsäkrare ut än de förslag jag sett i samband med lamningsproblem.

11) Massor av elektriska mjölkmaskiner för uppfödning av övertaliga lamm eller om tackorna mjölkas. Finns för 30-150 lamm.

12) Matta till fårklipparen. En sån önskade jag att jag hade förr. Så min kära klippare Per kunnat fått nått bättre att stå på när han jobbade.

13) Vid lantbruksmässan i Paris såg jag en tork som torkade ensilagebalar till hö. Italienskt företag. Det gav ett väldigt grönt och fint hö med de smaskiga bladen kvar. Effektkrävade, men det kunde lösas genom att bygga dubbeltak på uthus och därmed få en del av effektbehovet gratis från solen. I moduler anpassat för 8 rundbalar per del.

14) Har inget med får att göra. En bok för Snigel uppfödning! Är det bara i Frankrike man hittar en sådan måntro?

2 comments:

Anonymous said...

Hej
Jag såg att du skrev på hemsidan om elektrisk/pnumatisk klövsax. Var kan man hitta dessa produkter? jag har letat.
Kan du ge mig ett tips?
Tack

MVH

--
Dick Sundin/Lyckedalslamm@gmail.com

Längtande fårmänniska said...

http://www.felco.com/felco/home.page?culture=hq-se