8 August 2007

Mera om brittiska inbjudan

Vill göra ett tillägg till föregående inlägg.

Jag nämnde inbjudan som jag fick till Storbritannien.
Till producenten som har 300 tackor.
Produktion: brunstsynkronisering med tamponger, inseminering, dräktighetsscanning, lammar samtliga på en vecka och muskelscanning.

Det är en inbjudan som är mycket lockande!

Jag är visserligen för ekologiskt lantbruk och att det ska vara ett naturligt produktionssätt. MEN, efter att ha lammat 30 Gutetackor under fyra veckors tid, så vet jag att det hela behöver effektiviseras av flera anledningar.

Det är viktigt för ekonomin att kunna övervaka de flesta lamningar som sker, dels djuretiskt eftersom det förekommer lägesrättningar, varje räddat lamm är pengar och sen är det ganska skönt att kunna separera den nylammade tackan från den övriga flocken så hon får lugn och ro, på så vis undviks att nån hormonstinn olammad tacka får för sig att det skulle vara hennes små. Så roligt är det inte att försöka övertyga en tacka om att det är/eller inte är hennes lamm.

Det är viktigt för sin egen hälsa. Det är krävande att vara på språng var tredje timme i flera veckor.
Om sen djurantalet är alldeles för litet så övervakar man bort all förtjänst.
Känns ju mera meningsfullt ifall man kan vaka på flera tackor på samma gång. Det i sin tur gör det lättare att adoptera övertaliga eller övergivna lamm.
Vid mitt nästa fårprojekt funderar jag på utfodring med fullfoder. Enligt vissa är det bättre att utfodra runt lunchtid för då blir det mindre med nattlamningar. Sen ska fullfoder visst ge bättre djurhälsa och betydligt lägre bräkvolym jämfört med när kraftfodret ges separat.

Det har jag för övrigt lovat mig själv att aldrig mera göra.

Jag tänker aldrig mera vara lika med kraftfoder i en fårskalle!

Fullfoder, transponderutfodring eller en annan variant med en fodervagn. Albouy - företaget som tillverkar elevatorfoderbord som LG Produkter säljer i Sverige, de har en enhet som rör sig längs med foderbordet.

Så nu börjar ni ana varför jag inte är igång än, det kommer kosta en del att starta, men det ska det få göra.

Jösses vad svårt det är att hålla sig till ämnet. Massor med saker ploppar upp i skallen hela tiden.

Åter till den brittiska inbjudan.

Alltså att kunna se och lära om synkronisering, men här är jag inte lika positiv till tampongerna. Egentligen vill jag besöka en duktig lammproducent som lyckas "manipulera" tackorna framgångsrikt med hjälp av tidpunkt för klippning, ljus, foder och val av bagge.

Inseminering! Ja!! Det vill jag lära mig mera om. Det ger ju sådana möjligheter att få in nytt blod i besättningen. Mycket intressant ämne.

Dräktighetsscanning, självklart. För att kunna gruppindela tackorna, för deras skull och för min ekonomi. Rätt foder till rätt mage!
Plus att man vet vilka som väntar många lamm och kan hålla de under extra uppsikt.

Muskelscanning. Jättespännande område som jag inte vet något om. Hmmm... måste nog definitivt åka till England.

En sammanfattning om mina framtidsönskningar är ekologisk certifierad lammproduktion med moderna hjälpmedel.

Kika på Albouys hemsida.
http://www.albouyequipement.com/index.php?page=produit&lang=en
Ganska dyr lösning, men ack så smidig. Om inte annat kanske det kan ge dig några idéer.

No comments: