11 November 2007

Nygamla böcker

Tips om intressanta begagnade böcker om får som är till salu på Tradera:

Får / Lamm / Erik Sjödin 1974
HUSDJURSLÄRA - Jättebok HERMODS - hästar - kor ...
SVENSK FÅRSKÖTSEL av Nils Insulander - Intressa...

Själv letar jag efter motsvarande litteratur på Ebay i Frankrike.
En rolig men tidskrävande syssla!

Stövelinköp

http://www.sxc.hu/photo/824872
Har inga lämpliga skodon för lantbruk här nere och inför studiebesöken behövs stövlar.

Visserligen föredrar jag låga arbetsskor med stålhätta när jag arbetar med får, men det fanns inte i den Granngården liknande affären jag besökte idag. Istället blev det gummistövlar med stålhättor.
Det som är lite trist med stövlar är att jag har små fötter och av nån anledningen tillverkas 36/37 stövlarna alltid med kortare skaft.

Ja, jag har små fötter, men det innebär inte att benen är kortare!
Det är så opraktiskt när stövlarna slutar mitt på vaden.
När jag arbetade för en lantbrukare i Sverige som har köttdjur och djuren skulle fösas undan innan gångarna kunde skrapas, då lyckades det alltid hamna gödsel precis ovanför stövelskaftet...

Men i och för sig är det inte tänkt att jag ska jobba med nötkreatur och får har ju som bekant mycket bättre konsistens på sin avföring! :-)

10 November 2007

Kursinfo

Igår kom mer information om kursen.
Det är just nu totalt 14 anmälda inklusive mig. Kan bara se namn och adresser och då verkar det vara:
  • 3 från Irland
  • 5 från Storbritannien
  • Samt 6 personer som redan är bosatta i Frankrike.

I brevet fanns det också ett preliminärt schema. Det ser ut att vara 8 studiebesök inbokade utöver lektioner/föreläsningar.

Hotellet är redan ordnat så jag bryr mig inte om att krångla för att hitta något annat då det verkar helt ok. Det ligger inne i Limoges, medan lantbruksskolan, där vi kommer hålla till, ligger 15 minuter utanför. Enligt brevet är det därför nödvändigt att ha tillgång till bil.

Det var lite synd, för jag hade funderingar på att ta tåget och därmed undvika en massa extra kilometer på min bil. Har nämligen redan passerat 10000km sedan jag köpte den...

Det är de dagliga resorna till jobbet som gör att det tickar på allt för fort. Men nu får jag ställa in mig på att det snart är 15000km och dags för service istället.

8 November 2007

Idag bestämdes preliminärt att helgen innan kursen börjar kommer ägnas åt att resa runt med två rådgivare i regionen och titta på lantbruk som är till salu!

Det kommer bli riktigt roligt och framförallt intressant.

De är medvetna om att jag fortfarande har en hel del att klara ut innan det är dags, men de tyckte ändå vi skulle ta tillfället och titta på en del saker när jag kommer till Limousin.

7 November 2007

Antagen!


Antagen!! :-)

Fick veta idag att jag har antagits till kursen i Limoges. Så nu åker jag dit i slutet av November.

Ledsen förresten att inga inlägg har skrivits. Har haft riktig riktig magsjuka för andra gången i mitt liv. Hade nästa glömt bort vad otrevligt det är.

Ni vet, när det håller i sig i flera dagar och man inte vet var man ska ta vägen. När det inte längre finns något kvar att häva ur sig och kroppen försöker pressa ur en det sista, men det är bara tårarna som rinner... Första gången jag kräkts blod av ansträngning. Kan tydligen hända, fast jag tyckte att det var mindre mysigt mitt i natten.

Men nu är jag pigg och alert igen. Hann med både gymmet och fransk lektionen efter jobbet!


3 November 2007

1 November 2007

EU gör det lättare för småslakterier

http://www.sxc.hu/photo/758912
Följande artikel kommer från ATL.

EU gör det lättare för småslakterier
Småslakterier kan slippa ha en veterinär på plats under slaktbesiktningen. EU-kommissionen har beslutat att nationella myndigheter kan besluta om undantag.
Dokument
Läs hela ändringförordningen (pdf)
I Sverige blir det Livsmedelsverket som kan besluta om undantag från kravet på veterinär vid slaktbesiktning.Undantaget kan beviljas för slakterier som inte slaktar på heltid. Istället för veterinär måste man ha en officiell assistent på plats som gör besiktningen.Ett undantag från veterinärkravet ges bara om Livsmedelsverket anser att förhållandena på slakteriet är bra.

31 October 2007

Problem med boskapsvaktande hund

http://www.lematin.ch/pages/home/actu/suisse/actu_suisse__1?contenu=318170
Igår var det en kort notis i en Schweizisk tidning om en boskapsvaktande hund som gett sig på den egna flocken och ätit upp öronen på djuren. Inte så trevligt.

29 October 2007

Dagens fårskalle

http://www.sxc.hu/photo/661996
I mellanåt känns det som jag inte ens har en liten hjärna, idag var ett sådant tillfälle.
Herr fårveterinär berättade i ett mail att han höll på med sporten Fencing. Min hjärna kopplade - Oj, undrar hur man tävlar i att bygga stängsel?!

Idag när jag insåg vad det egentligen var för sport, skrattade jag gott och länge åt mig själv.
Himmel vad smart han måste tycka att jag är! Inte undra på att jag tyckte att han inte förklarade nåt vidare...

Är inte stängsel fence på engelska? Har inget lexikon i närheten och börjar känna mig lite osäker. Det var dock uppenbart på internet att fencing är sporten fäktning.
Goddag yxskaft!

Idag har ansökan till kursen i Limoges gjorts iordning, den skickas imorgon, sen får vi se vad om jag blir antagen.

28 October 2007

Tips

http://www.sxc.hu/photo/735212
Insåg att en av fårlänkarna inte fungerade, men den har nu blivit korrigerad.
Skulle det vara så att någon av mina länkar inte funkar så får ni gärna hojta till, på så vis kan de hållas uppdaterade. Det är så trist med länksamlingar som inte fungerar!

Förresten, jag har ju varit upptagen med så mycket annat att jag inte hunnit finna nya intressanta fårlänkar. Kanske har just du några att bidra med? Jag tar tacksamt emot fler!

27 October 2007

Intyg funna!

http://www.sxc.hu/photo/848525
Sambons föräldrar har en liten restaurang. Under hösten när det är mindre med turister brukar de anordna temakvällar med en hel meny. Igår hade de en afton med Couscous. Totalt var det 38 personer från byn som kom.

Utifall det är någon som är lika ovetandes som jag var innan jag kom hit, så vill jag förtydliga att Couscous här nere inte refererar till couscous som man kan ha till annan mat. Nej, Couscous är en hel maträtt, givetvis med couscous (som kallas la semoule på franska) och sedan en gryta med kyckling, lammkött, en slags köttbullar (fast större), mergez (kryddig korv), kikärtor, squash och morötter.
Första gången jag såg rätten tyckte jag att själva grytan såg väldigt rörig ut och inte så aptitretande. Numer är det en av mina absoluta favoriter. Kan verkligen rekommenderas!

Sambons far, som var lite småberusad, pratade med mig mera än vad han brukar. Anledningen till att han inte säger så mycket annars, är för att han som person inte gärna leder ett samtal och själv har jag på grund av min bristfälliga franska svårt att ta täten.
Nåväl, igår, som sagt styrkt av lite alkohol, började han prata med mig. Bedrövad sa han "Du kommer aldrig och hälsar på oss längre, förut kom du ofta men inte nu längre" (själv tänkte jag, jo, det stämmer, men anledningen var att i början förväntade ni er att vi skulle äta lunch i er restaurang varje dag, men nu har jag lyckats styra upp det hela eftersom vi faktiskt är vuxna och fullkomligt kapabla att ta hand om oss själva. Dessutom arbetar vi både numera heltid vilket gör det hela annorlunda)
Eftersom han var lite nere, och jag faktiskt har lite taktkänsla, nöjde jag mig med att diplomatiskt förklara att vi arbetar så mycket att vi har svårt att få tiden att räcka till. Dessutom påminde jag honom att de var lika välkomna ner till oss.

Han grymtade lite till svar och kom med sin vanliga orsak att de inte kan lämna restaurangen.

En dålig ursäkt som är lite tröttsam att höra. Jag gillar inte när folk lägger förväntningar på mig, men inte själva bjuder till.

Jag lämnade köket och återvände ut till middagen och kunde inte undgå att känna mig lite skyldig och innan jag visste ordet av, hade jag föreslagit sambon att det kanske kunde vara en bra idé att plocka svamp med hans föräldrar under morgondagen (läs idag). Fortare än blixten framfördes detta till hans mamma och jag ångrade mig i samma stund. Tusan vad hade jag nu dragit igång. Jag gillar ju inte när vi hamnar i såna där krystade situationer där vi kör fast pga kommunikationsproblem eftersom min franska inte utvecklas så fort som de förväntar sig.

Gjort var gjort och idag gick jag och sambons mamma ut i skogen (hmm...pappan hade en ursäkt för att inte följa med...).
Och det var jättetrevligt! Och vi hittade en hel del med svamp även om det var sent på säsongen. Och vi kunde kommunicera riktigt bra!

Som ni ser är jag en fegis och undviker sånt som har känts lite jobbigt förut.
Två gånger den här veckan har jag fått bekräftat att det är himla löjligt och oftast är det inte så illa som jag inbillar mig. Det är snarare det motsatta - riktigt kul!

Förresten! Mina underbara föräldrar har gått igenom varenda låda jag har magasinerat och lyckades hitta mina lantbrukspapper som behövs för kursen i Limoges! På måndag ska jag göra iordning min ansökan.

25 October 2007

Utekväll med kollegorna

Kvällen har ägnats åt puben tillsammans med mina kollegor. De har frågat många gånger om jag vill följa med när de går ut gemensamt på torsdagskvällarna.

Eftersom jag inte gillar rökiga uteställen har jag tackat för inbjudan men avböjt att följa med.
Igår frågade mina kollegor ytterligare en gång och därför bestämde jag redan då, att den här gången följer jag med.

Och det var jättetrevligt!
Inte alltför rökigt och inte mycket folk.
Vi pratade, skrattade och spelade Dart.

23 October 2007

Ledighet - inga problem

http://www.sxc.hu/photo/86958
Det börjar bli kallt och vi har haft de första frostnätterna.

I morse gick jag för en gångs skull upp tillsammans med sambon och anlände därmed tidigare till jobbet (har flextid). Var först in på kontoret men min chef kom strax efter, vilket gav mig ett ypperligt tillfälle att diskutera en eventuell ledighet för seminariet/kursen.

Jag frågade om det fanns någon möjlighet att få två veckor ledigt och han sa självklart direkt. Vilket gjorde mig lite skeptisk och jag la till, sista veckan i november och första veckan i december. Inga problem sa han och jag påminde honom om den nya lanseringen som han nämnt tidigare och fick till svar "Asch, vem vet om den verkligen kommer nu, du kan vara ledig".

Vi fortsatte att prata och jag förklarade varför just de här veckorna var av intresse.

Han sa suckande, "Har du inte släppt det där än?". Sen fick jag ett utlägg om hans vän, på andra sidan gränsen i Frankrike, som minsann hade tagit över en gård efter sina föräldrar, men ändå knappt lyckades klara sig. Nu är inte min chef helt ovetandes om branchen eftersom han är utbildad hortonom och har en mindre vinodling, fast nu gick jag bet på att försöka få honom att förstå. Lyckligtvis är han himla reko, så vi konstaterade bara att på denna punkten har vi skilda åsikter.

Sen sa han, "Men, det innebär att du inte kommer stanna kvar hos oss ifall du hittar din gård". Ehh... nej, fick jag väl lov att erkänna och försökte rädda situationen med att jag förmodligen inte skulle stanna kvar resten av mitt liv i allafall. Förklarade samtidigt att om det var möjligt så skulle jag köpa en gård i området och behålla arbetet medan verksamheten byggs upp. Det skulle vara idealiskt. Problemet är att gårdar är svindyra här, så det går inte. Det höll han med om.

Vid ett tidigare tillfälle, på en kafferast diskuterade två andra kollegor möjligheten att ha min typ av jobb, fast att arbeta på distans. Då sa chefen att det inte skulle fungera eftersom vi måste kommunicera mycket internt. Men lite hoppas jag allt på att han behåller tanken i bakhuvudet ifall jag hittar en gård någon annanstans i framtiden. Det skulle vara toppen med den typen av distans arbete under de första åren, frånsett lamningen förståss.

Informationsmöte om Bluetongue

Följande är kopierat från http://www.lammproducenterna.org/. Samma information finns även hos http://www.svdhv.org/dhvhome.html.

Förresten, låter inte den svenska översättningen Blåtunga som en viking?

Informationsmöte om Blåtunga

Torsdagen den 25 oktober, kl 13.00-16.00
Plats: Jägersbo, Höör
Moderator: Mats Törnquist, Svenska Djurhälsovården

Program:

  • Välkommen - Åsa Odell LRF Skåne
  • Bluetongue, presentation av sjukdomen, bakgrund och utveckling - Gunilla Hallgren, Statens Veterinärmedicinska Anstalt
  • Situationen efter den 13 oktober och framåt - Kristina Mieziewska och Lena Hult eller Karin Åhl, Jordbruksverket - hantering av nöt och får ut ur restriktionszonen - förflyttning av slaktdjur, betesdjur, livdjur - ekonomiska frågor - mm
  • Länsstyrelsens roll kring slakttransporter - Lotta Berg, Länsstyrelsen i Skåne
  • Frågor och diskussion

Kaffe serveras.

Välkomna!

Vägbeskrivning - Från Malmö/Lund...
Kör E22:an till Rolsberga, där tar du av mot Höör på väg 23. Kör ca 15 km. När du har passerat stadsskyltarna till Höör tar du till höger efter ca 250 m. Där är det även skyltat Jägersbo. Följ sedan skyltningen. Se mer info
http://www.jagersbo.se/
Kontaktpersoner:
Helén Rosengren, LRF Skåne, 0413-559014,
helen.rosengren@lrf.se,Mats Törnquist, Svenska Djurhälsovården, 070-5671661, mats.tornquist@svdhv.org

22 October 2007

Brev från rådgivaren

http://www.sxc.hu/photo/191787
Idag kom brevet från rådgivaren i Limousin.
En del av materialet verkar intressant med kalkyler, men jag behöver ta mig tid och noggrannt gå igenom det. All text är på franska vilket gör det hela en aning mera utmanande.

Han skrev också att han tror att seminariet kan vara en god idé eftersom jag träffar andra i samma situation. Kanske har han rätt. Om jag får ett bra läge imorgon ska jag prata med min chef om eventuell ledighet.

Sambon har inte lyckats få tag på fjolårets rådgivare åt mig.
Snart får jag sätta mina föräldrar i arbete, alternativt begära kopior från min skola samt få ett nytt intyg från redovisningsbyrån som var inblandade i det ekonomiska när jag hade gården.

Min sambo är så anti allt det här så det nästan blir komiskt. Som jag berättade, försöker jag läsa ungdomsboken Svarta hingsten på franska. För att förstå uttryck bad jag honom om hjälp. Efter tio ord tyckte han inte att det var ett dugg roligt längre och när jag nästa dag snällt bad honom att läsa två sidor för mig, så jag kunde lyssna, då läste han så fort han kunde och hävdade, när jag protesterade, att han läste i normal takt.... Nu har ju ändå jag varit här såpass länge att jag kan bedömma tempot och fällde en sarkastisk kommentar senare på kvällen när vi tittade på film och de inte alls pratade så fort som han läst.
Det är inte så bra för förhållandet att vara sarkastiskt, men lite skönt var det.... fy vad elak jag är!

Hur som helst så kan jag faktiskt, på egen hand, förstå handlingen och med hjälp av en ordbok utökas ordförrådet. Bortkastad tid är det inte.

21 October 2007

Seminarie/kurs information erhållen

http://www.sxc.hu/photo/102991
Igår kom brevet som skulle innehålla mera information om seminaritet/introduktionskursen till franskt lantbruk. Tyvärr var det endast ett A4. Den mesta av texten finns redan tillgänglig på hemsidan.
Två saker var nya för mig. Det är tydligen möjligt att ordna boende själv och då kostar kursen 600 Euro istället för 1200 Euro.
Kursen är på 100h och utav dessa räknas 40h som den obligatoriska kursen för unga lantbrukare, som i sin tur berättigar till startstöd från EU. Den kursen har jag redan tagit i Sverige, men har inte fått den verifierad i Frankrike än.

Det var alltså inget säljmaterial som gav mig ett stort deltagandebehov.
Förra veckan nämnde jag kursen för rådgivarna i Limousin som hjälper mig. Frågade om de känner till den och i så fall om de har något att säga om kursen, bra eller dålig kritik. Har inte fått svar, förhoppningsvis kommer det feedback från dem under veckan.

Följande stod i brevet:
Seminar introduction to French agriculture adaption for EU residents.

Objective

To provide a background to French agriculture and its organisation and faciliate the installation and social-professional integration of EU residents wishing to farm in France.

Course content
  • Presentation of the region; geography, agronomy, economy etc...
  • Legal organisation relating to the agricultural system
  • Organisation of the agricultural administration and their activities
  • Assessment of a farming situation considering both social and financial factors
  • The administrative process involved when setting up as a foreigner farmer
  • Visits of various interests (agricultural, social etc...)
  • Study of practical situations.

Language

Lectures are given ine French and translated into English

Organisation

  • 2 weeks; 100 hours; 26/11/2007 - 7/12/2007
  • The course will be given by a team of in house lecturers, outside professionals and translators

The setting up and the organisation of the course, together with the selection of candidates, is assured by a comittee consisting of members of the Conseil Régional and agricultural organisations together with the C.F.P.P.A

Cost of the course

1200 Euro for one person - 1900 Euro for a couple (600 Euro/995 Euro without hotel)

This includes accomodation, meals, visits and contribution to documentation expenses. (private expenses are at the trainees' expense)

Including the young farmer 40 hours course.

19 October 2007

Uppdatering Limousin

Sambon har provat att ringa förra årets rådgivare många gånger den här veckan, för att försöka få fatt i kopior på mina lantbrukspapper. Han får några fler försök till veckan och lyckas han inte då, så får jag ta tag i det med min knaggliga franska.

Mer positiva nyheter har kommit från Limousin. Det är två rådgivare som lovat hjälpas åt för att finna lämpliga gårdar som jag kan besöka. En av dem kommer förse mig med kalkyler. Räknar med att de är här till veckan.

Ännu har inte kurs prospektet dykt upp, kanske imorgon då det är postutdelning även på lördagar i Frankrike.

Eftersom det är andra som just nu samlar information åt mig, ägnas min egen tid till att plugga franska. Började läsa en ungdomsbok idag, en bok som som var en favorit när jag var tio år - Svarta hingsten. Då handlingen är bekant, kan fokus ligga på hur språket används. Samtidigt blir det betydligt mer intressant än tidigare barnlitteratur... ;-)

Sedan är det fortsatt mycket på jobbet. Idag fick vi reda på att en ny lansering är inplanerad till slutet av November.... så det kan bli svårt att få ledigt....

Har sökt efter lantbruksjobb i Frankrike idag. Det finns en hel del, men lönen är riktigt dålig 8,44 Euro/timme. Det blir svårt att smyga in i lantbruket, genom en anställning, med de lönerna.

18 October 2007

Får events tips

Fotograf: Michaela Engström, http://sheep-pics.org/?action=view&id=171
Här kommer två tips på trevliga aktiviteter som jag gärna skulle deltagit på om jag var i Sverige:

Studieresa till fårgårdar i Halland och Skåne
http://kompass.lrf.se/image/user_uploads/documents/S3WpnLw8NYXQVJnutrOx.pdf

Länsstyrelsen i Västra Götaland anordnar 9-10 November, en studieresa till Halland och Skåne med besök på intressanta konventionella och ekologiska fårgårdar med olika produktionsmodeller och byggnadslösningar.

Besök hos:
Österöö fårfarm, Tvååker, ca 450 gotlandstackor, eget slakteri, förädling och försäljning. Nybyggt fårstall. Lunch på gården.

Anders Gunnarsson, Våxtorp, ca. 120 tackor texel och gotlandfår.

Torgild Möller, Våxtorp, ca 35 texeltackor. Har importerat baggar i 10 år. Satsar mycket på avel.

Jonas Johansson, Örkelljunga, ca 600 tackor, korsningstackor och gotlandtackor, betar vid Hallands Väderö. Inhysning i stolphus.

Jenny-Ann Sundelöf, Blentarp, ca 300 gotlandstackor som lammar i januari och juni. Gårdsförsäljning. Ombyggt stall. Lunch på gården.

Theodor den Braver, Skällinge, ca 140 tackor, mestdels renrasig texel med lamning i mars. Allt kött styckas, packas och körs till konsument. 2 år gammalt stall. Fullfoder.

Buss utgår från Hjo via Skövde, Skara och Göteborg. I kostnaden 1.090 kr exkl moms ingår övernattning i dubbelrum samt 2 rätters middag. Tillkommer kostnad för lunch som betalas på plats. Kursledare Jesper Eggertsen, tel 0501-605846
Anmälan senast 1 November på http://www.o.lst.se/, välj verksamhetsområde Lantbruk och därefter kurskalender och kurskod 5904 eller ring till Ing-Marie Berggren 0501-605803
Först till kvarn gäller.

Fertilitetsdag för lammproducenter
http://kompass.lrf.se/pub_extern/Course.aspx?t=Public&course_id=5909&AspxAutoDetectCookieSupport=1

Länsstyrelsen i Kalmar anordnar en dag med fördjupning i det kanske viktigaste ämnet för en lönsam lammproduktion med god djurvälfärd. Docent och VMD Lennart Söderquist från SLU föreläser om fertilitet. Ingelstorpsskolan, Smedby onsdagen den 5 december kl 9.30-15.30

Innehåll: Könsorganens normala utseende och funktion. Besiktning av baggen, baggen är halva flocken! Olika faktorer som kan påverka dräktighetsresultatet, inklusive brunstsäsong, brunstsynkronisering och teaserbagge. Vet Åsa Lindqvist, Fä&Folk talar om vikten av friska tackor i god kondition vid betäckning. Även om forskning kring juverinflammation, kostnader och utfodringens betydelse.

Program: kl 09.30 Förmiddagsfika kl 10-12 könsorganens utseende och funktion, juver och juversjukdomar, baggens betydelse kl 12-13 lunch kl 13-15 god produktion och fruktsamhet samt smittskydd, fårsemin, brunstsynkronisering mm kl 15.00-15.30 eftermiddagsfika

Litteratur:
Kurspärmen lönsam lammproduktion flik 5:1-4 och flik 8:4-7
Kursledare: Stina Sigvardsson, länsstyrelsen
Kostnad 100 SEK exkl. moms
Anmälan senast 2007-11-27, Kod 5909

16 October 2007

Kurs pris

http://www.sxc.hu/photo/306693
Idag fick jag tag på den engelsk talande kontakten för introduktionskursen till franskt lantbruk.
En mycket trevlig britt som munnen gick i ett på. Har inte träffat så många britter, kanske ett tjugotal, men om de utgör ett snitt av befolkningen så måste Storbritannien vara fullt av muntra, pratglada invånare.

Han berättade om kursen som en slags guide för att undvika minorna. Den har hållits i tjugo år och startades ursprungligen för holländare som sökte sig till Frankrike. På sistone har en stor del av deltagarna varit engelsmän.

Priset var som befarat inte gratis, 1200 Euro för två veckor, men då är allt inkluderat; material, boende och mat. Sen måste jag kalkylera med två veckors bortfall av lön och den långa bilresan. Då börjar det röra sig om 3000 Euro.

De kommer skicka ett prospekt till mig, men ärligt talat så måste det materialet vara mycket övertygande för att det ska motivera investeringen.

15 October 2007

Bluetongue nu i Danmark

Följande text är från Jordbruksverket:

Bluetongue i Danmark medför restriktioner i Skåne

Ett fall av djursjukdomen bluetongue har konstaterats på ön Lolland i Danmark.
Danska myndigheter har med anledning av utbrottet inrättat skydds- och övervakningszoner i enlighet med EU:s regler. Övervakningszonen sträcker sig in över delar av Skåne och där har Jordbruksverket fastställt restriktioner.

Restriktionerna innebär bland annat att det är förbjudet att föra ut idisslare, t.ex. nötkreatur, får, getter och hjortar, från övervakningszonen.

Bluetongue orsakas av ett virus som sprids genom svidknott.
Sjukdomen drabbar inte människor, vare sig via kontakt med smittade idisslare eller genom bett från infekterade svidknott. Bluetongue har aldrig förekommit i Sverige men sjukdomen har den senaste tiden fått en stark spridning norrut genom Europa.

Det första fallet i Danmark bekräftades sent under lördagen när ett får i en besättning i Sakskøbing på ön Lolland konstaterades ha bluetongue. Danska myndigheter har infört restriktioner för att begränsa spridning av sjukdomen. I enlighet med EU:s regler införs olika typer av zoner med utgångspunkt från utbrottet. Den yttre gränsen för övervakningszonen går 150 km från den smittade gården och det innebär att zonen går in i Skåne.

Jordbruksverket har beslutat att restriktionerna i Skåne ska gälla i följande kommuner: Helsingborg, Bjuv, Svalöv, Eslöv, Sjöbo, Ystad, Landskrona, Kävlinge, Lomma, Staffanstorp, Bjurlöv, Lund, Malmö, Svedala, Skurup, Vellinge och Trelleborg. - Danska och svenska myndigheter inför restriktioner för att förebygga vidare spridning av sjukdomen via djurförflyttningar. Men eftersom bluetongue spridit sig kraftigt i Europa den senaste tiden är risken ändå uppenbar att sjukdomen förr eller senare kommer även till Sverige via svidknott, säger Leif Denneberg, chefsveterinär på Jordbruksverket.

Det är tillåtet att förflytta idisslare inom zonen och in till zonen, men förbjudet att flytta djur ut från zonen. Djurägare kan dock ansöka hos Länsstyrelsen i Skåne om dispens för att få transportera djur ut från zonen direkt till slakt.

Bluetongue bör misstänkas om en eller flera idisslare uppvisar symtom såsom feber, sårig och svullen slemhinna i mun och nos, kraftig salivering och hälta. Vid kraftig sjukdom hos framför allt får kan tungan i vissa fall bli svullen och blåaktig, därav namnet bluetongue.

Nötkreatur har som regel lindrigare symtom. En djurägare som misstänker bluetongue i sin besättning ska omgående kontakta veterinär.

För djurägare som har frågor om bluetongue är det möjligt att ringa Jordbruksverket mellan kl. 10.00 och 16.00 under söndagen på telefon 0771-223 223. På vardagar är telefonerna öppna 8.00-16.30 med lunchstängt 12.00-13.00.
Information om bluetongue hos
Statens Veterinärmedicinska AnstaltInformation om bluetongue hos Fødevarestyrelsen i Danmark

14 October 2007

Mina intyg

Mina papper finns inte här i Frankrike utan har magasinerats i Sverige. Nu står mina förhoppningar till att en fransk rådgivare vi träffade förra året, fortfarande har kvar de kopior som han behöll på mina intyg.

Sambon har lovat hjälpa mig och ringa imorgon, eftersom rådgivaren inte talar engelska. Håll tummarna!

Om han inte har kvar mina papper så blir det till att sätta mina föräldrar i arbete....

Själv ska jag försöka att hitta ett tillfälle under morgondagen då jag kan ringa och få mera information om kursen. Hemsidan är inte så detaljerad. Vet t.ex. inte om kursen är kostnadsfri eller ej.

Idag har det varit ett program om ekologiska hus, som filmats i Sverige, på TV:n. Där lyftes ekologiskt byggande fram och även om det är nåt som har intresserat mig innan, så hade jag aldrig hört talas om passiva hus förut. Det finns tydligen ca. 200 passiva hus i Sverige. De har ingen uppvärmning utan det är i ventilationen som varmluften återfinns. Om jag har förstått det hela rätt....
Sverige lyfts ofta fram som ett föregångsland här nere. Sambons kommentar var "Våra hus verkar ju löjliga i jämförelse". Och själv kände jag mig lite stolt - löjligt javisst, men mer och mer känner jag mig stolt över Sverige. Det blir annorlunda när man kan betrakta sitt land med andras ögon.

12 October 2007

Introduktionskurs till lantbruk i Frankrike

http://www.sxc.hu/photo/98179
Förutom den informativa websiten som nämndes igår, så hittades även en kurs som jag gärna vill delta på.

Introduktionskurs till lantbruk i Frankrike
Farming in France. English

En kurs speciellt avsedd för utländska lantbrukare som vill etablera sig som bönder i Frankrike.
På kursen guidas man genom den franska byråkratin, besöker gårdar och knyter kontakter med organisationer knutna till lantbrukssektorn.

Det finns dock ett litet problem... eller eh.... två.

Första är att det är en två veckors kurs i Limoges (dvs. nästan på samma ställe som Tech Ovin). Vilket innebär ta ledigt från jobbet och då jag endast arbetat där sedan juni och redan har förbrukat några dagar till fårmässan, så återstår 6 dagars semester och de hade jag tänkt spendera till jul med ett besök hos mina föräldrar i Sverige.

Blir därmed tvungen att försöka få två veckors obetald semester, det känns inte så lockande, sen är jag inte helt säker på att min semester beviljas. December är enligt mina kollegor den mest intensiva månaden på året för företaget.
Kursen börjar den 26:e november och håller på till 7:e december.
Flygresan till Sverige är redan inbokad till den 18 december.
Oj, jag kan redan föreställa mig hur min chef hoppar jämfota av glädje när jag lägger fram det här...

Sen så är det problem två, som egentligen är det första som måste lösas, annars behöver jag inte ens fundera på att be om ledigt.
Det är nämligen antagning till kursen och kräver dokumentation från tidigare erfarenheter. Papper från skolan, att jag läst lantbruk och ett intyg om den egna verksamheten.
Nu kan inte min ärthjärna minnas om jag har kvar dessa papper här i Frankrike eller om de har magasinerats i Sverige. Det blir till att leta imorgon när det är ljust och sambon inte sover.

Frågade herr fårveterinär om råds, vad han trodde om kursen. Han hade tidigare talat med någon annan som nämnt att det skulle ta två år, så herr fårveterinär tyckte att 2 veckor jämfört med två år, lät som en bra deal och att det inte var så mycket att fundera på.

Någon som har en åsikt? Råd mottages tacksamt! (sen är det en annan sak om jag lyssnar förståss) ;-)

11 October 2007

Ny informationskälla

http://www.sxc.hu/photo/425756
Livet är så lustigt, man kan söka som en dåre utan att hitta och först när man slutar leta så dyker det upp framför näsan.
Är det inte ofta så?

Med hjälp av min förbättrade franska lyckades jag ikväll navigera mycket bättre i den Schweiziska cyberrymden. Något förvånad vart jag när det helt plötsligt dök upp en websida för utlänningar som vill börja med lantbruk i Frankrike! Point Info International. English
Hur länge har jag inte sökt och saknat samlad information på ett ställe? Och nu så dök den upp när jag minst anade det.

Tänkte bara slösurfa efter en sida med Schweiziska gårdar (vet sedan innan att det är alldeles för dyrt, men ville titta för nöjes skull).

Nu blev jag istället sittandes och läste på den uppdykande websidan. Det blir mycket att skriva om i bloggen framöver. Och förhoppningsvis mer saker än att bara skriva. :-) Det är lite som julafton just nu.... lol

Bluetongue 10 mil från Schweiz

Min sambo följer nyhetsreportagen om Bluetongue.
Idag kom han hem och sa att sjukdomen anlänt i Schweiz och i det departement som är närmast oss i Frankrike. Eftersom han är en smula partisk i frågan, föredrog jag att leta reda på nyheten själv.

Och det var som väntat, mitt personliga nyhetsankare hade saltat historien lite grann. ;-)

Bluetongue är varken i Schweiz eller det departement som är närmast oss, men det sprider sig och är just nu 10 mil från gränsen till norra Schweiz. Inte bra. Här hoppas de på en bister vinter som kan ta kål på knotten.